GHIDUL PĂRINŢILOR
1.Care sunt paşii de urmat atunci când observi că ceva nu e în regulă cu copilul tău?
Ai un copil de 1, 2 sau 3 ani şi observi că ceva nu e bine în evoluţia şi dezvoltarea lui:
COMPORTAMENT
- nu te priveşte când vorbești cu el
- nu se întoarce când îl strigi
- este deranjat de sunete, zgomote puternice
- apar mișcări stereotipe: flutură mâinile, merge pe vârfuri, se învârte în jurul propriei axe
- se joacă singur,(nu manifestă interes față de alți copii)
- nu stă locului o clipă, are o energie nepotolită
- se angajează în acțiuni riscante (nu percepe pericolul)
- este certăreţ, gălăgios, solicitant, este agresiv (loveşte adultul,alţi copii etc.)
- are dificultăţi în a-şi aştepta rândul (de exemplu, la joacă)
- adoarme foarte greu, are preferinţe alimentare
- plânge foarte uşor şi se linişteşte foarte greu; pot să apară crize de tantrum.
COGNITIV
- paletă restrânsă de jocuri și activități
- are dificultăţi în menţinerea atenţiei, este uşor distras de stimuli externi
- folosește adultul pentru a-și satisface anumite trebuinţe(te ia de mână şi te duce în acel loc, fără a indica ceea ce-și dorește)
- nu imită anumite gesturi motorii simple
- nu urmează instrucțiunile, nu respectă regulile
- se plictiseşte repede de o jucărie.
LIMBAJ
- nu vorbește, vorbirea este greu inteligibilă
- nu emite vocalele sau onomatopee specifice(cum fac animalele, sunete din natură etc.)
- vorbește despre el la persoana a III-a singular („el joacă mașina”)
- repetă imediat sau mai târziu cuvântul sau întrebarea adresată
- nu execută, pare că nu înţelege comenzi, expresii simple ( „adu mingea”, „dă-mi maşina”,”pune păpuşa în căsuţă” etc)
- nu inițiază și nu susține un dialog
- pronunția este deficitară, apar substituiri, omisiuni, distorsionări de sunete.
Primul pas este să te adresezi medicului de familie cu încredere, povestindu-i ceea ce ai observat.
Medicul de familie poate să formuleze un bilet de trimitere spre un medic specialist, fie psihiatrie pediatrică, fie neurologie pediatrică şi să vă indice unitatea medicală (clinică, policlinică) unde să vă adresaţi, ca să faceţi o programare.
Medicul specialist va examina copilul, vă va pune întrebări despre evoluţia sarcinii, naşterea copilului, primul an de viaţă şi poate formula un diagnostic medical şi recomandări privind: tratament specific, forma de şcolarizare, pedagogie diferenţiată, încadrare în colectivitate redusă de copii, unde să vă adresaţi pentru anumite terapii specifice pe care să le urmeze copilul (logopedie, stimulare cognitivă, terapie comportamentală, kinetoterapie, stimulare multisenzorială etc.)
NU VĂ SPERIAŢI, NU VĂ DESCURAJAŢI, NU DAŢI VINA PE NIMENI!!
Încercaţi să gândiţi constructiv, toţi membrii familiei!!
Cu cât depistarea problemelor copilului se face mai repede, cu atât şansele de reabilitare şi recuperare sunt mai mari!
2. Ce trebuie să ştiu depre Grădiniţa Specială din Cluj-Napoca?
2.1. Grădiniţa Specială din Cluj-Napoca a fost înfiinţată în 1984, deci se mândrește cu o activitate bogată,în acești 35 ani oferind un climat adecvat unui număr mare de copii preşcolari cu cerinţe educative speciale.Copilul cu dizabilitaţi este, ca și oricare alt copil, un membru al comunităţii şi trebuie privit ca o persoană cu drepturi și şanse egale la educaţie, dar în același timp, un copil care necesită o atenție și îngrijire deosebite.
Asemenea tuturor copiilor şi copiii cu cerinţe educative speciale au nevoie să li se îndeplinească trebuinţele de bază,care nu sunt diferite de ale celorlalţi :
- nevoia de educaţie;
- nevoia de apreciere și întărire pozitivă;
- nevoiaîntăririistimei de sine;
- nevoia de independenţă;
- nevoia de autoafirmare.
Ce facem noi pentru a ajuta la îndeplinirea acestor nevoi ?
2.2. Ofertă educaţională:
- Program de zi şi săptămânal(luni-vineri),flexibil;
- Activităţi instructiv-educative,cu abordare diferenţiată a sarcinilor de învăţare;
- Terapii specifice şi de compensare:
- stimulare cognitivă
- educaţie senzorială
- terapielogopedică
- modelare comportamentală prin tehnici ABA
- educaţie psihomotrică
- kinetoterapie;
- Terapiile specifice şi de compensare au la bază programe de intervenţie personalizate, cu obiective şi activităţi adaptate problemelor imediate ale copilului;
- Stimulare multisenzorială: terapia Snoezelen;
- Activităţi de formare a autonomiei personale şi a deprinderilor de autoservire;
- Activităţi de adaptare la viaţa cotidiană;
- Activităţi extracurriculare / socializarea copilului;
- Consiliere parentală /support psihopedagogic şi uman permanent.
2.3. Alte tipuri de servicii:
- Asistenţă medicală: medic pediatru şi asistent medical,
- Asigurarea mesei zilnice: mic dejun, prânz, cină, două gustări, în bloc alimentar propriu,
- Activităţi de formare a autonomiei personale şi deprinderi de autoservire: infirmiere şi îngrijitoare, 2 persoane / grupă de copii,
- Supravegherea activă pe timpul nopţii: infirmieră şi paznic,
- Asigurarea resurselor materiale şi financiare,activităţi de asistenţă socială(asigurăm drepturile copiilor cu CES) prin serviciul financiar-administrativ.
2.4. Durata programului educativ- terapeutic
- Copilul este primit în grădiniţă pe baza certificatului de orientare şcolară şi profesională, eliberat de Comisia pentru orientarea şcolară şi profesională, din cadrul CJRAECluj; la baza întocmirii dosarului pentru orientare şcolară stă certificatul medical tip A5 de la medicul specialist şi fişa de evaluare psihologică, eliberată de psiholog, cu drept de liberă practică;
- Până la finalizarea ciclului preşcolar (6/7ani)sau până la vârsta de 8 ani, împliniţi la 31 august;
- În functie de potenţialul fiecărui copil, de ritmul de achiziţie cognitivă şi modelare comportamentală , care să-i permită o integrare optimă în grădiniţa de masă;
- Decizia părinţilor.
2.5. Resurse umane
- Personal didactic :
- 10 educatoare, 6 profesori psihopedagogi, 1 profesor kinetoterapeut;
- Personal administrativ:
- infirmiere, îngrijitoare, personal medical, administrator, contabil, supraveghetor de noapte, bucătari;
- Total 34 persoane angajate;
- Personalul angajat este calificat profesional pentru a răspunde nevoilor speciale ale beneficiarilor.
2.6. Activităţi cu părinţii
Pentru beneficiarii indirecți (părinții), cadrele didactice din grădiniță organizează în fiecare an şcolar activităţi specifice precum:
- şedinţe pe grupe;
- ședințe generale;
- activități în parteneriat cu părinţii;
- consilieri individuale;
- serbări şcolare, excursii,ieşiri,vizite;
- activităţi de diseminare a rezultatelor;
- activităţi demonstrative;
- lectorate tematice.
Pe lângă acestea se realizează activități educaționale sub formă de workshop-uri/ grupuri de suport având ca invitați specialiști în domeniu prin care oferă sugestii practice și informații teoretice cu privire la diagnosticul și modalitățile de intervenție și recuperare, care se aplică la preșcolarul aflat în dificultate.
Aceste întâlniri constituie momente optime de conştientizare a părinților asupra propriului rol de coterapeuți şi mobilizarea acestora în vederea realizării unui parteneriat real prin schimburi de idei şi opinii, ce fac posibilă întrepătrunderea experienţei parentale cu experienţa cadrelor didactice din grădiniță / specialiștilor din diverse domenii.
Întâlnirile colective reprezintă un prilej pentru cunoaşterea de către părinţi a specificului activităţii preşcolare speciale, a materialelor necesare copilului, a rezultatelor acestuia, a schimbărilor survenite în evoluția lui, dar și crearea condiţiilor optime pentru ca părinţii să-şi poată exprimapărerile, eventualele nemulţumiri și formula sugestii de îmbunătăţire, precum şi de a avea ocazia să se cunoască între ei şi să acţioneze în spirit de echipă.
3.De ce să aleg Grădiniţa Specială?
- Ne recomandă o experienţă de 35 de ani de activitate profesională şi rezultatele pozitive obţinute;
- Promovăm un învăţământ adaptat nevoilor de dezvoltare ale preşcolarilor cu CES;
- Grădiniţa Specială este locul unde:
- copiii preşcolari cu cerinţe educative speciale găsesc un mediu stimulativ, optim, în vederea diminuării dizabilităţilor, a dezvoltării şi progresului lor;
- se îmbunătăţeşte calitatea vieţii copilului şi a familiei sale;
- familiile copiilor beneficiază de sprijin psihopedagogic de specialitate, educaţional și uman permanent;
- se facilitează accesul la educaţie tuturor copiilor preşcolari cu C.E.S.din municipiul Cluj-Napoca şi judeţul Cluj.
- se derulează activităţi de parteneriat educaţional între grădiniţă şi:
- unităţi de învăţământ similare;
- unităţi de învăţamânt de masă;
- asociaţii, fundaţii și ONG-uri.
- se dezvoltă atitudini pozitive și percepţii sociale faţă de problematica creşterii, dezvoltării şi educării copiilor cu C.E.S., contribuind la eliminarea discriminărilor de orice natură.
- Programul de participare la activităţi este flexibil(program normal, prelungit, săptămânal)
- Număr redus de copii pe grupe de nivel, conform legislaţiei:
- Grupa pentru elevi cu deficienţe uşoare şi /sau moderate cuprinde în medie 10 elevi,dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12;
- Grupa pentru elevi cu deficienţe grave/severe/asociate cuprinde în medie 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6.
- Activităţile instructiv-educative, pe grupe de nivel(mică, mijlocie, mare) se desfăşoară cu accent pe abordarea diferenţiată a sarcinilor de învăţare, în funcţie de potenţialul şi particularităţile individuale şi de vârstă ale copiilor;
- În proiectarea şi realizarea lecţiilor şi a diverselor activităţi educaţionale la nivelul grupei, cadrele didactice dau dovadă de flexibilitate şi adaptează situaţiile de învăţare, strategiile, materialele/mijloacele, metodele, resursele pentru realizarea progresului şcolar al fiecărui copil.
- În cabinete specializate se desfăşoară terapii specifice şi de compensare, cu materiale didactice cu mare valoare formativă şi compensatorie, care susţin motivaţia şi implicarea copilului în sarcini;
- Cadrele didactice din grădiniţă, care lucrează la grupe şi cabinete, au obligaţia asigurării intervenţiei psihopedagogice specializate şi stimulării precoce a copiilor, în scopul asigurării şanselor egale de dezvoltare şi de acces spre trepte superioare de şcolarizare.
- Consiliere psihopedagogică şi sprijin uman permanent pentru familii;
- Personalul angajat este calificat profesional pentru a răspunde nevoilor speciale ale beneficiarilor;
- Fără costuri din partea familiei;
- Toate activităţile sunt centrate pe copil şi presupun răbdare, talentul de a te pune în situaţia altuia/empatie şi multă înţelegere umană.
35 DE ANI ÎMPREUNĂ PENTRU COPII !!
Informaţii interne importante
1. Prima întâlnire cu părintele şi copilul
Părinții sunt așteptați pentru a ne cunoaște, a afla informații despre noi și a discuta despre actele care trebuie întocmite pentru înscriere (fişa de înscriere, avize medicale sau săculeţul copilului)
Vă prezentăm spaţiile grădiniței, orarul de funcționare și vă îndrumăm în legătură cu documentele necesare și pașii de urmat în vederea obținerii certificatului de orientare școlară.
La prima întâlnire puteți veni singuri sau împreună cu copilul dumneavoastră. Dacă veniți împreună cu copilul vă rugăm să-i povestiți copilului că urmează să vizitați o grădiniță. În urma discuțiilor cu părintele și a interacțiunii cu copilul, specialiștii noștri vă vor comunica problemele / comportamentele observate la copilul dumneavoastră.
De asemenea vă vom comunica părerea noastră despre forma de școlarizare cea mai potrivită pentru nevoile actuale ale copilului dumneavoastră și vom găsi împreună calea de urmat.
FOARTE IMPORTANT!
În funcție de achizițiile copilului, de evoluția sau progresul obținut putem recomanda reorientarea spre învățământul de masă după un an sau doi sau când considerăm că este pregătit să facă faţă cerinţelor din învățământul de masă.
Pledăm pentru o integrare inițală part-time (pentru început o zi pe săptămână și doar câteva ore, crescând treptat frecvența). Pentru aceasta ne bucurăm de o bună colaborare cu grădinițele de masă din apropiere și de asemenea educatoarele noastre, în timpul lor liber, însoțesc copiii în aceste unități, contribuind la o mai bună facilitare a integrării.
- Acomodarea copilului în mediul grădiniței
În prima zi de grădiniță, cu emoțiile firești, atât ale dumneavoastră cât și ale noastre, copilul va fi așteptat de educatoare şi infirmiere, iar părintele va rămâne prin apropiere sau va fi sunat și informat despre starea copilului. Este foarte important să oferiţi asigurarea că vă întoarceţi şi transmiterea unei stări de bine.
Fiți liniștiți, e pe mâini bune!
Este important de precizat momentul când vă întoarceti, de exemplu: „Mă voi întoarce după ce vei lua masa de prânz“ sau „Mă voi întoarce după ce te vei trezi“ sau ”Mă voi întoarce peste 5 zile, după ce dormi de 4 ori”(pentru copiii înscriși săptămânal).
Mentineti copilului ”contactul viu” cu grădinița în zilele de la sfârșitul săptămânii, povestindu-i despre grădiniță (program, rutinele zilnice, colegi, educatoare, profesoare, infirmiere etc), în felul acesta grăbiți acomodarea copilului.
Știm că pentru copiii înscriși în regim internat săptămânal (de luni până vineri) despărțirea de familie este și mai dificilă. Ne-am gândit la lucrul acesta și pentru o noapte sau două puteți ramâne alături de copil.
- Săculeţul / ghiozdanul copilului va conţine următoarele:
- Săculeţ / ghiozdan cu numele copilului, scris sau cusut, pentru identificare,
- 2 rânduri de haine comode de schimb cu care copiii se pot îmbrăca uşor, fără ajutorul
- adulților: bluza si pantalon de trening uşor, maieu/tricou, chiloţi, şosete.
- Papuci de interior comozi şi uşor de încălţat,
- Pijama pentru somn/pijama de schimb pentru cei care au nevoie (nu au contact sfincterian) ,
- Scutece de unică folosință pentru copiii care nu au formate deprinderi de autonomie personală (aprox. 3 /zi),
- Periuţă de dinţi la început de an la intrarea în grădiniță.
- Hainele trebuie să fie curate, confortabile, potrivite pentru vremea de afară.
- Toate hainele trebuie să fie etichetate, să aibă pe ele notate numele copiilor. Se întâmplă destul de des ca mai mulți copii să aibă haine aproape identice. Dacă se întâmplă să se încurce sau să nu găsiţi anumite articole vestimentare, vă rugăm luaţi legătura cu personalul de la grupa copilului.
- Vă rugam să aveţi grijă să existe suficiente haine de schimb în cazul în care acestea sunt necesare.
- Pentru somn copiii au nevoie de pijamale; pijamalele se aduc curate în fiecare zi de luni.
- Împreună cu familia dorim să formăm copilului deprinderi de autonomie personală: deprinderea de a mânca singur, deprinderea de a se îmbrăca și dezbrăca fără ajutor, deprinderea de a merge la baie singur sau de a folosi olița/toaleta, deprinderea de a folosi batista, deprinderea de a-și spăla dinții etc.
- Prezenţa
Prezenţa zilnică la grădiniţă este esenţială pentru acomodarea mai rapidă. De asemenea, părinții trebuie să conștientizeze consecințele negative ale absenteismului: după câteva zile de absenţă copilul face câţiva paşi înapoi în procesul de acomodare. O prezență bună asigură continuitatea celor învățate, în activitățile de la grupe și cabinete și asigură progresul copilului.
2. Sănătatea şi igiena
- Asistenţa medicală este asigurată zilnic de un medic pediatru şi asistent medical.
- Triajul la intrarea în grădiniţă este obligatoriu.
- Atenție! Dacă copilul prezintă vreunul din simptomele de mai jos, se poate refuza intrarea în colectivitate:
- stare generală modificată,
- febră,
- angina acută (gât roșu),
- tuse persistentă,
- rinoree (curge nasul),
- vomă, (2 sau de mai multe ori în 24 de ore)
- diaree(3 sau mai multe scaune apoase în 24 de ore)
- indispoziţie, dureri de burtă, dureri de cap, dureri de dinţi, dureri de urechi,
- secreţii purulente la nivelul urechilor,
- conjunctive roşii, secreţii purulente la nivelul ochilor,
- urinare frecventă cu usturimi,
- erupţii sau infecţii la nivelul tegumentelor,
- pediculoză (păduchi, ouă de păduchi), scabie (râie)
- orice alte simptome care indică boala.
- E recomandată vizita la medicul de familie. Copiii care au primit tratament de la medicul de familie, revin în colectivitate după finalizarea tratamentului, cu aviz epidemiologic (de la medicul de familie).
- În caz de boală contagioasă a copilului se va anunţa de urgenţă, obligatoriu, grădiniţa (cadrele medicale şi educatoarele) pentru a se putea lua măsurile care se impun în colectivitate.
- Medicamentele recomandate de medicul specialist (neurolog, psihiatru etc.), pe o durata lungă de timp, pot fi administrate în cadrul grădiniţei, acestea fiind însoțite de scrisoarea medicală, cu instrucţiunile de administrare de la medic.
- Se solicită părinților să aducă rezultatele examinărinor periodice, care sunt efectuate la cabinetele de specialitate la care ei sunt în evidență, precum si rezultatele altor examinări pe care le efectuează la alte cabinete medicale pentru a avea o evidență cât mai exactă în fișa medicală a copilului
- La cabinetul medical se efectuează bilanțul bianual al dezvoltării somatice a copiilor (greutatea, înălțimea, perimetrele: cranian și toracic), precum și pentru aprecierea stării de sănătate a copiilor;
- În caz de urgențe se asigură măsurile de prim ajutor; se anunță aparținătorii, conform acordului semnat de părinți la înscrierea copilului.
3.Drepturi copii cu CES
Copiii cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană(16,60 lei/zi/copil) şi drepturi la îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite, jucării, transport, materiale cultural – sportive (498 lei/an/copil pentru vârste între 3-7ani, respectiv 611lei/an/copil pentru vârste între 7-11 ani), precum şi găzduire gratuită în internatul săptămânal. Aceste sume sunt alocate prin bugetul instituţiei şi administrate conform legii.
4.Hrana
Mesele zilnice sunt asigurate de către grădiniţă, prin bloc alimentar propriu. Sunt pregătite zilnic trei mese principale( mic dejun, prânz, cină) şi două gustări. Meniul este elaborat săptămânal şi asigură necesarul de calorii și vitamine specific vârstei preșcolarilor, asocierea corectă a alimentelor și preparatelor, meniuri variate, bogate și consistente, în vederea unei dezvoltări optime a preşcolarilor.
Hrana este preparată, respectându-se normativele de siguranţă şi igienă alimentară legale, în vigoare.
Pentru preşcolarii cu apetit capricios şi preferinţe alimentare, încercăm să aplicăm tehnici de convingere, pe cale prietenoasă, în ultimă instanță acceptând și anumite produse aduse de părinte la pachet, dar numai după ce ne convingem că aceasta e soluția cea mai bună.
5.Curăţenia
Activitatile de igienizare a spațiilor grădiniței și a obiectelor de folosință din grădiniță au o ritmicitate zilnică sau periodică.
Spaţiile grădiniţei sunt zilnic spălate, igienizate şi dezinfectate cu soluţii speciale,iar jucăriile sunt spălate și dezinfectate o dată pe săptămână sau ori de câte ori este nevoie. Aşternuturile paturilor sunt spălate şi dezinfectate conform normativelor legale.
Vă rugăm să menţineţi curăţenia la intrarea în grădiniţă şi când veniţi după copii!
6. Comunicarea cu personalul grădiniţei se face prin mai multe căi:
- Telefonic , la numerele grădiniţei : 0264/565316, 0728856154 sau numărul de telefon al educatoarelor.
- E-mail: gradiniţa_speciala_cluj @yahoo.com
- Consultații individuale, întâlniri, discuţii individuale, pe bază de planificare;
- Şedinţe pe grupe şi şedinţe generale.
- Avizierul:
- Se află în holul de la intrare şi conţine anunţuri, informaţii utile, meniul săptămânal, orarul de funcţionare, planificarea consultaţiilor individuale la cabintele de specialitate, noutăţi etc.
- Tot în holul de primire fiecare grupă are un avizier care conţine anunţuri, produse ale activităţii copiilor, orarul grupei, orar consultaţii educatoare etc. Vă rugăm să le urmăriţi zilnic!
Documentelor necesare la înscriere:
- copilul este primit în grădiniţă pe baza certificatului de orientare şcolară şi profesională *, eliberat de Comisia pentru orientarea şcolară şi profesională, din cadrul Centrului Judeţean de Resurse și Asistenţă Educaţională Cluj;
- cerere de înscriere(formular tipizat)
- copie certificat de naştere al copilului și al fraţilor acestuia sub 18 ani ;
- copie adeverinţa/ scrisoare medicală de la medicul specialist neurolog, psihiatru, cu diagnosticul medical ;
- copie de pe cartea de identitate a părinţilor ;
- copie de pe ancheta socială de la primăria de domiciliu;
- adeverinţa privind venitul părinţilor, şomaj sau pensie, alte situaţii;
- certificat de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, planul de servicii personalizat ;
- dovada de vaccinări și aviz epidemiologic.
Lista formularelor necesare pentru a fi completate:
- Cerere de înscriere (formular tipizat)
- Fişa medicală (formular tipizat)
- Fişă Informaţii medicale(formular tipizat)
- Contractul educaţional(formular tipizat)
- Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale beneficiarilor primari şi secundari (formular tipizat)
- Acord pentru participare la activităţi extracurriculare